PORTFOLIO
posters en outdoor media
Outdoor Media laat zich het beste samenvatten tot alle reclameboodschappen die je buiten ziet. Denk hierbij aan abri’s, terug te vinden in bijvoorbeeld bushokjes en op treinstations en digitale schermen op straat, in winkelcentra en tankstations. Posters die in verschillende formaten gebruikt kunnen worden op reclameborden, stoepborden, swingborden, sandwichborden, specialzuilen; in de volksmond ook wel peperbussen, reclamezuilen, transformatorzuilen, of plakzuilen genoemd.
Kunststof Citydisplays die een fantastisch alternatief voor de metalen reclamedisplays en driehoeksborden bieden. Maar bijvoorbeeld ook gewoon voor in je winkel, etalage of waar dan ook. Daarnaast kun je nog groter denken in de vorm van spandoeken, banners en bouwhekdoeken. Er zijn dus een legio aan mogelijkheden om jouw boodschap, campagne of actie bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.

Campagnebeeld
Museum De Waag
Banier, banners, borden
Museum De Waag vroeg mij het campagnebeeld voor de tentoonstelling ‘Heavy Metal: Deventer ambachten zilver, brons en tin (1550-1850)’ te ontwerpen. De tentoonstelling geeft o.a. inzicht in de technieken en achtergronden van zilveren, bronzen en tinnen kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen. Het toont niet alleen de schoonheid en precisie van de ambachten, maar brengt ook de verhalen van de ambachtslieden en de gilden meer tot leven.
Naast de banier, die aan de gevel hangt, heb ik ook ontwerpen gemaakt voor in het museum en voor op de website.

Poster
ANNO, Stadsmuseum Zwolle
Advertenties, flyer, folders, posters, buttons, menukaarten, projectplan, bouwplaten, kleurplaten, lesmateriaal, werkbladen, bedrijfsfotografie, productfotografie
Mij werd gevraagd een campagnebeeld te ontwerpen om de workshops te promoten die ANNO in de zomervakantie voor kinderen gaat organiseren. Het ontwerp moest raakvlakken hebben met de tentoonstelling genaamd ‘Turning Pages’. Hiervoor heb ik mij verdiept in o.a. de daar vertoonde werken van modefotograaf en kunstenaar Jasper Abels en de Zwolse kunstenaar Gesina ter Borch om een sprekend, zomers en vrolijk beeld te creëren.
Voor deze campagne zijn drie formaten posters (A0, A2, A3) en een flyer ontworpen.

Posters
ANNO, Stadsmuseum Zwolle
Advertenties, flyer, folders, posters, buttons, menukaarten, projectplan, bouwplaten, kleurplaten, lesmateriaal, werkbladen, bedrijfsfotografie, productfotografie
Elke zondag gedurende de zomer organiseert ANNO Stadsmuseum concerten van diverse artiesten in de museumtuin, genaamd Tuinsessies. Mij werd gevraagd hiervoor passende posters (A0, A2) en een flyer te ontwerpen.

Sample bags
Cocomora Parfums
Folders, flyers, verpakkingen, productfotografie, packshots
Voor de verpakkingen van hun samples werd ik door Cocomora Parfums gevraagd een passend ontwerp te maken. Eén voor de reguliere lijn en een meer uitgesproken ontwerp voor de ‘Surprise’ variant. Deze bevat namelijk een willekeurige uniseks geur.

Posters
ANNO, Stadsmuseum Zwolle
Advertenties, flyer, folders, posters, buttons, menukaarten, projectplan, bouwplaten, kleurplaten, lesmateriaal, werkbladen, bedrijfsfotografie, productfotografie
ANNO organiseerde een reclamecampagne genaamd ‘Aangenaam ANNO’ om mensen uit te nodigen kennis te komen maken met de verhalen van Zwolle in het stadsmuseum. Al deze verhalen zijn samengebracht in het Drostenhuis. Gebouwd in 1551 door de Drost van Drenthe. Het museum is een samenwerking van Stichting Allemaal Zwolle, Collectie Overijssel en Gemeente Zwolle Bouwhistorie en Archeologie.
Mij werd gevraagd om te komen fotograferen en beeldmateriaal te genereren voor deze campagne. De foto’s zijn voor diverse communicatie uitingen gebruikt, waaronder social media en de NS. Daarnaast ontwierp ik ook de abri’s en posters voor reclame- en sandwichborden en reclamezuilen.


Poster
ANNO, Stadsmuseum Zwolle
Advertenties, flyer, folders, posters, buttons, menukaarten, projectplan, bouwplaten, kleurplaten, lesmateriaal, werkbladen, bedrijfsfotografie, productfotografie
ANNO wilde een interactieve theatervoorstelling genaamd ‘Paniek in het Drostenhuis’ voor jong en oud organiseren. Het verhaal ging over een belangrijk diner bij de drost dat onmogelijk werd gemaakt omdat al het keukenpersoneel ziek was. Om de overgebleven keukenmeid te helpen, moesten alle gasten van dit interactieve theaterspel helpen om het diner alsnog tot een groot succes te maken. Het pronkstuk voor op de tafel zou vertolkt worden door een pluche zwaan die tijdens de fotoshoot, mede dankzij de acteurs, voor zeer grappige actiefoto’s zorgde.
De keuze viel op deze foto als campagnebeeld die ik vervolgens mocht verwerken in een poster, die op sandwichborden, stoepborden en swingborden in en rondom Zwolle geplaatst werden. Een doorvertaling naar flyers werd eveneens maken.

Poster
Vereniging Tandartsen voor Orthodontie (VTvO)
Brief, posters, ansichtkaarten, verwijskaart, infographic, fotografie
Voor de campagne ‘Stuur een smileselfie’, dat een sterker profiel van hun beroepsgroep neer zou moeten zetten en om patiënten en verwijzers de overeenkomsten en verschillen tussen tandartsen voor orthodontie en orthodontisten duidelijk te maken, wilde VTvO een sample mailing ontworpen hebben. Daarin moesten middelen en materialen komen die de vereniging én alle aangesloten leden meer zichtbaarheid zouden geven.
Voor de bijgesloten wachtkamerposter in de eerste mailing lag de voorkeur vanuit VTvO bij goedkope stockfoto’s. Echter was voor dit specifieke idee van de smileselfie geen geschikte afbeelding te vinden. Ik besloot daarom zelf een model te regelen, het kaartje te maken en de juiste foto te creëren.
De eerste sample mailing bleek zo’n succes, dat er een vervolg op kwam. Deze keer aangevuld met een selfiekaart, verjaardagskaart en verwijskaart met infographic, waarvan ik tevens de vormgeving deed.

Gevelreclame
Arma Machine Verhuur
Logo, huisstijl, stickers, advertenties, TV-slides, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, flyers, kortingsbon, infographic, catalogi, banners, abri’s, autoreclame, bedrijfsfotografie, productfotografie
Nadat de vormgeving van het nieuwe logo klaar was, volgde de opzet van de huisstijl. De nieuwe stijl werd consequent doorgevoerd in alle communicatiemiddelen van het verhuur bedrijf, alsook in het aangezicht van het bedrijfspand in Veenendaal. Hiervoor werden grote stickers en banieren vormgegeven, maar ook de opdrukken van de huifkarren en schaftketen.

Poster
Fonds voor Cultuurparticipatie, het Fonds voor Amateurkunst en het Prins Bernard Cultuurfonds Overijssel
Logo, huisstijl, flyers, folders, posters, stickers, lesmateriaal, plattegronden, aankondigingsborden, fotografie
Voor de fotografie van kunstproject ‘Jij en de Wijk’ werd een volledig uitgeruste studio gehuurd en diverse modellen geregeld. Het is altijd maar de vraag hoe kinderen een fotoshoot ervaren. De een vindt het leuk, de ander spannend. Het is dan ook de kunst ze op hun gemak te laten voelen en ook voor hun de shoot een prettige ervaring te laten zijn. Uiteindelijk heeft dit het gewenste beeldmateriaal opgeleverd en had iedereen lol die middag. De foto’s zijn voor zowel de poster als de folders gebruikt.

Spandoek
CarMasters
Logo, huisstijl, stickers, advertenties, autospiegelhanger, illustraties, flyers, reclameborden, spandoeken, banners, bouwhekdoeken, bedrijfsfotografie
Autoschadeherstelbedrijf CarMasters in Deventer was al begonnen met de verbouwing van de werkplaats en wilde voor boven de nieuwe entree een groot spandoek aan de gevel. Hiervoor heb ik de illustraties en de vormgeving gedaan.

Poster
Fonds Amateurkunst
Logo, poster, flyer, uitnodiging, fotografie
Voor een kunst- en natuurproject in de Aa-landen (Zwolle) met als thema ‘Alles Stroomt’, waren foto’s nodig van de kinderen en het kunstwerk dat zij ter plekke gingen bouwen. Daarnaast heb ik het logo ontworpen en de vormgeving van deze poster en flyer verzorgd.
Alles stroomt is een initiatief van ZoGemaakt en Stadkamer. Het project is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Amateurkunst en ontwikkeld in nauwe samenwerking met alle basisscholen in de Aa-landen, Atelier Blauw, ErUit, Jaap Voges, Maarten Keijzer, Margreet Vloon en WelzijnsConfetti, Tamara Design, Stichting Wijkgemeenschap Aa-landen, Multifunctioneel Centrum De Bolder, Wijkboerderij de Eemhoeve, de Sionskerk, Ondernemersvereniging Winkelcentrum Aa-landen en vele anderen.

Roll-up banner
BaanaaB bv
logo, huisstijl, visitekaartjes, roll-up banner
Een uitzendbureau in Apeldoorn, Baanaab, wilde naast een passend logo ook een roll-up banner vormgegeven hebben. De opzet die zij voor ogen hadden waren blokken met daarin het logo, tekst en een rij met foto’s. Ik stelde hen voor om mij in het ontwerp meer organische vormen te laten gebruiken omdat dit ten goed zou komen van de algehele uitstraling en beter zou passen bij de doelgroep. Toen de voorstellen gepresenteerd werden, waren ze meteen overtuigd.
Soms is het voor een klant moeilijk voor te stellen wat vormtechnisch allemaal mogelijk is of wat de beste stijl is waarmee ze hun doelgroep aan kunnen spreken. Daarom maak ik in veel gevallen meerdere voorstellen. Bij de een verwerk ik de wensen van de klant, bij de ander pas ik toe wat in mijn optiek de beste vertaling is. Uit ervaring wordt vaak het laatste gekozen.

Informatieborden
Stichting SOS dolfijn
Huisstijl, boekenlegger, boekje, donateursformulier, hangtag, sleutelhanger, t-shirt ontwerp, informatieborden, welkomsbord
Voor deze stichting had ik al diverse uitingen vormgegeven en daarna kwam de vraag voor het ontwerp van informatieborden van 130 x 100 cm en een welkomstbord van 60 x 90 cm. Deze twee informatieborden, ofwel ‘paspoorten’ genoemd, werden voor een tweetal geredde bruinvissen gemaakt.

Roll-up banner
MapGear bv
Logo’s, huisstijlen, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, flowchart, complimentcard, productbladen, presentatiemap, folders, beursmateriaal, illustraties, webdesign, autoreclame, productfotografie, packshots
MapGear is een geo-ICT bedrijf gespecialiseerd in desktop- en mobiele applicaties. Zij ontwikkelde o.a. een webapplicatie genaamd ‘de Zonnekaart’ dat de potentie voor zonne-energie op daken doorrekent en geografisch weergeeft. Hiervoor wilden zij een roll-up banner ontworpen hebben die voor een beursevenement gebruikt zou worden, maar ook folders die per gemeente gepersonaliseerd werden.


Posters
Bibliotheken Eemland
Posters, illustraties, fotografie
Ter ondersteuning van twee campagnes van Bibliotheken Eemland, genaamd ‘Klassiekers’ en ‘Naar school’ kreeg ik de opdracht om deze twee posters te ontwerpen.
De poster “Klassiekers” is bedoeld voor een campagne ter promotie van klassieke boeken, de poster met het thema “Naar School” voor het beginnende schooljaar voor kinderen van 0 t/m 6.


Posters
Bibliotheken Eemland
Posters, illustraties, fotografie
Om langer lezen gedurende de zomermaanden te promoten zijn deze twee campagneposters vormgegeven. De campagne heette ‘Zomerlezen’. De opdracht was voor één poster, maar toen men de voorstellen zag, wilde de organisatie beide ontwerpen hebben.

Poster
Bibliotheken Eemland
Posters, illustraties, fotografie
Ter gelegenheid van het 50-jarige jubileum van de Bibliotheken Eemland, vestiging Kruiskamp, heb ik deze poster ontworpen en geïllustreerd. Het ontwerp fungeerde als sjabloon waarin gedurende dat jaar verschillende activiteiten geplaatst werden.

Poster
Ruben Robijn bv
Logo, huisstijl, stickers, kerstkaart, displaykaartjes, flyers, folders, posters, catalogi, bedrijfsfotografie, productfotografie, packshots
Voor deze groothandel in o.a. edelstenen en mineralen, heb ik zowel de vormgeving van deze A2 poster als de fotografie van de 120 daarop afgebeelde trommelstenen verzorgd. Elke steen en mineraal is op een bepaalde manier tijdens de fotografie belicht, zodat de karakteristieke eigenschappen ervan het meest optimaal in beeld gebracht werden.
Wegens overweldigend succes is deze poster tevens in A4-formaat en in een Engels-, Spaans- en Duitstalige versie verschenen.